Moeten we elke dag leven alsof het onze laatste is?

PeterDeGraef

Dit antwoord van Peter De Graef sluit heel sterk aan bij de meditatie-avonden die binnenkort weer starten. Boeiend!

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Nieuwe meditatie-reeks start op 12 september

Dalai Lama lasers

Wanneer:
We mediteren samen op dinsdagavonden van 19:30 tot 20:30.
Dit zijn de data voor de reeks vanaf september 2017:

  • september 12, 19, 26
  • oktober 3, 10, 17, 24
  • november 7, 14, 21 (niet op de 28e!)
  • december 5

Waar: Kouterweg 51, Roeselare
Nodig: zitkussen, losse kledij + open geest. Yogamatjes zijn er ter plaatse.
Voorkennis vereist? Nope!
Prijs per reeks: Gelieve 42 euro over te schrijven:

  • rekeningnummer: BE15 0017 0045 1830
  • vermelding: MIR 2017C

Of betaal gemakkelijk online:

Buy Now Button with Credit Cards

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Eerst voelen, dan denken

umbrella

Niemand blijft gespaard van moeilijke gedachten en gevoelens. Ook al doe je nog zoveel yoga, mediteer je dagelijks en plan je je agenda vol leuke activiteiten.

Het is zoals het Belgische weer. Het verandert voortdurend en je hebt er geen controle over.

Je bent nooit zeker van de zon tijdens je weekenduitstap of het lentefeest van je dochter. Dan kan je vloeken of klagen, maar daarmee regent het geen druppel minder. Je kan het slechte weer ook ontkennen en geen plan B voorzien, maar dan zullen je gasten niet lang blijven.

Als klagen en ontkennen niet werken, is er gelukkig nog een derde mogelijkheid: je zorgt dat je voorbereid bent en maakt er het beste van, welk weer het ook wordt. Dan neem je een regenjas mee op je weekendje en huur je een tent voor het lentefeest.

Met gedachten en gevoelens is het net zo. Je hebt er vaak minder vat op dan je zou willen. 

Je neemt je misschien voor om kalm blijven als de kinderen weer eens koppig doen. Of je oefent je om assertief te zijn tegenover je collega’s of werkgever… En soms lukt het, maar soms ook niet.

Als het niet loopt zoals je het wou, kan je iemand anders de schuld geven of kritiek hebben op jezelf:

“Ik weet toch beter!”
“Waarom kan ik nooit kalm blijven?”
“Begon ik maar niet te wenen als ik kwaad ben.”
“Had ik maar betere keuzes gemaakt.”

Maar net zoals met het weer, helpt het niet om erover te klagen.

Je hebt niet alleen weerstand tegen de situatie, maar ook tegen je gevoelens en uiteindelijk tegen jezelf. En misschien heb je zelfs weerstand tegen je weerstand? Dat voelt helemaal averechts!

In al die lagen kun je lang vastlopen, want je probeert het jammer genoeg op te lossen met hetgeen dat nog meer olie op het vuur gooit: door te denken.

Ga maar eens na: krijg jij vaak briljante ingevingen als je woest of depri bent? Nee, oplossingen bedenken, doe je beter op een rustig moment.

Maar wat doe je ondertussen? Ontkennen dat je kwaad, ontgoocheld, bezorgd, jaloers… bent? Een glas drinken om je beter te voelen? Je op je werk storten om met iets anders bezig te zijn?

Dat kan deugd doen, maar zo leer je niet beter met je emoties omgaan. En die vluchtroutes kunnen verslavingen worden.

Naast klagen of ontkennen, is er een derde mogelijkheid: je ontwikkelt de moed om vertrouwd te raken met moeilijke emoties, door ze direct in je lijf te durven voelen zonder in het denken te blijven hangen.

Dit kan met een techniek als “voelen en verruimen”, die je misschien al eens met mij hebt beoefend op een dinsdagavond of tijdens een workshop.

Door regelmatig te mediteren word je bewuster. Je stelt je steeds meer open zodat je het leven en jezelf op een nieuwe, frisse manier kan benaderen.

Na een tijd ga je ook anders om met emoties. Door ze ongefilterd in je lichaam te voelen, krijgen ze meer ruimte om vanzelf op te lossen.

Geleidelijk aan laat je de bijkomende gedachten makkelijker passeren.

Gevoelens zijn er nu eenmaal om gevoeld te worden. Hoe ongelegen ze ook komen, geef ze voorrang.

Eerst voelen, dan denken. Zo ontwikkel je meer helderheid en rust.

Je zorgt dat je voorbereid bent en maakt er het beste van, wat er ook langskomt.

Heb je het “voelen en verruimen” nog niet onder de knie en kan je wat begeleiding gebruiken? Daarvoor heb ik een nieuwe meditatie van een halfuur opgenomen die je helpt om de techniek eigen te maken.

Je kan de opname bestellen via deze link. Na betaling stuur ik je de MP3 per e-mail. Je kan hem dan zo vaak beluisteren als je wil.

De weken erop stuur ik je dan ook enkele e-mails om te kijken hoe je het ermee stelt en of ik je kan helpen met nieuwe vragen die misschien opduiken. De kracht van meditatie ligt in herhaling.

In het najaar kan je opnieuw een meditatie-workshop volgen bij mij. Dit keer wordt het thema “Wees je eigen beste vriend”.

Het gaat weer door bij The Monkey Tree in Roeselare van 10:00 tot 12:00 op zondag 1 oktober. Je kan het alvast in je agenda zetten, maar ik hou je ook op de hoogte.

Mocht je vragen hebben over meditatie of ervaringen willen delen, antwoord dan gerust even hier of stuur me een mail op meditatie.roeselare@gmail.com

Zomerse groeten,
David

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Voorbereidende meditatie

Voor 25 juni hebben zich ondertussen mensen aangemeld die nog nooit mediteerden en ook mensen die al vele jaren ervaring hebben.

Super!

Ervaring of niet, je kan met een gerust hart aansluiten, want ik stuur ik je een MP3 met een voorbereidende meditatie.

Zo kan je thuis al wat opwarmen en hebben we een gemeenschappelijk startpunt voor de workshop.

Je inschrijving is definitief na overschrijving:

  • bedrag: 20 euro
  • rekeningnummer: BE15 0017 0045 1830
  • vermelding: workshop 25 juni

Ik stuur je de MP3 zodra ik de betaling ontvang. Laat me wel even je e-mailadres weten via meditatie.roeselare@gmail.com

Tot binnenkort,
David

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Super simpele meditatie

“Breath Hand Eye”

Dit is een eenvoudige meditatieve reeks bewegingen, zowel goed om te ontspannen als om je alertheid te verhogen. Bijvoorbeeld als je slaperig wordt tijdens langere meditatiesessies. Ook heel aangenaam als pauze tussendoor.

Zoals je in de video kan zien

Observeer je ademhaling zoals die vanzelf verloopt. Laat de ademhaling leiden, kijk naar je hand en stem de bewegingen af op het ritme van het in- en uitademen.

  1. Zit of sta op een aandachtige maar ontspannen manier. Wacht op de volgende inademing.
  2. Adem in, kijk naar de hand die je omhoog brengt.
  3. Adem uit, breng de arm op schouderhoogte. Blijf naar je hand kijken met de handpalm omhoog gericht.
  4. Adem in, draai de handpalm naar beneden.
  5. Adem uit, kijk naar je hand terwijl je die laat zakken.
  6. Wissel van kant.

Herhaal zolang je wil.

Geniet ervan. 😉

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Wegens succes verlengd

Maandag 22 mei is er een tweede gratis lunchsessie yoga (Hadewych Ureel) en meditatie (David Demets) op De Munt in Roeselare, bij de Stadslab serre.

De sessie is voor iedereen. Voor wie met een fris hoofd aan de week wil beginnen, voor de blokkende studenten en vooral voor wie benieuwd is of het lukt: rust en stilte vinden midden in de stad!

Maandag 22 mei / 12u15 / de serre van Stadslab op de Munt
De sessie is gratis en yogamatjes en kussens zijn voorzien.

Kom gerust eens proberen!

Bij regenweer gaat de sessie niet door.

Klik hier voor het Facebook evenement.

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.